Vibrationsdæmpere & flexkoblingI 1953, da båden blev bygget, gik man åbenbart ikke så højt op i støj - ihvertfald var motoren boltet fast direkte i fundamentet. Det larmer og ryster ret meget, så jeg købte 4 stk. Vetus K70 vibrationsdæmpere og en R&D Flexkobling. Monteringen var ret nem, motoren var fastgjort til 2 tværgående konsoller, så jeg lavede bare 2 nye som passede til dæmperne. Jeg kunne løfte motoren skiftevis i enderne med en donkraft og montere de nye konsoller med ophæng uden problemer. Det var nødvendigt at flytte motoren ca. 25mm fremad for at gøre plads til flexkoblingen, men det gik også fint. Det var desuden nødvendigt at ændre fastgørelsen af generatoren, idet den tidligere var fastspændt i motorfundamentet. Jeg lavede en brille, så det var muligt at fastgøre den til selve motoren.
Det har virkelig hjulpet. Selv om der ikke er gjort meget ud af støjdæmpning af motorrummet, er støjniveauet nu ganske behageligt.
Fjernbetjening til gear & gas
BB43 motoren er udstyret med et gammeldags lamel-revers med planetgear og et udvendigt reduktionsgear. Da vi købte båden, var den udstyret med en 1,5 meter lang gearstang som var fastgjort helt nede i bunden. Det virkede fint, men sammen med den lillebitte gasregulering var det en plage at manøvrere med. Derfor besluttede jeg at montere en fjernbetjening, så det blev lidt mere bekvemt. Jeg var så heldig at finde et tohåndsgreb til en tusse i Den Blå Avis, og kablerne havde jeg liggende i forvejen. Jeg mangler blot at dreje nogle teaktræshåndtag til grebene, de er fra fabrikken udstyret med grimme plasticgreb som ikke passer til båden.