• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Afmontering og renskrabning

For at kunne skrabe al lakken af, er det nødvendigt at afmontere alle vinduer og beslag, og meget af det trænger desuden til at blive pakket om, så det er nok slet ikke så dumt. Desuden skal alle dæksfuger kradses op, for både for og agterdæk er sejlende utætte.

 

Jeg var ret spændt på at se hvordan træet under glasfiberen på forkanten af styrehuset så ud, så det har jeg taget som noget af det første. Og det er slet ikke så ringe endda - noget fugtigt i hjørnerne, men det skal nok blive OK når det bliver færdigt. Der skal luses lidt hist og pist, men ikke det helt store.

Fjernelse af glasfiber påbegyndt
Våd sort plet i hjørnet
Vinduer og glasfiber afmonteret
Et noget mølædt hjørne

I nederste hjørne i styrbord side er der lidt råd, men det kan sagtens repareres, og når først træet er tørt, kan jeg også fjerne det meste af de mørke pletter. Jeg bliver desværre nødt til at lave nye vindueslister, de gamle var limet fast med Sikaflex, og de gik derfor i stykker under afmonteringen.

 

Rensede fuger i fordækket

Jeg er også gået i gang med at rense fugerne på fordækket. Det er ikke underligt at de var utætte, der var ingen tape i bunden af fugen, derfor havde fuge-siderne sluppet mange steder. Oprindeligt har der været pakket med en slags plast-snor imellem plankerne, men den duer ikke mere - der skal slås med værk inden de bliver fuget igen. Jeg kommer også til at skifte et antal propper i teakdækket - der er nemlig nogle steder brugt mahogni-propper.

 

8. marts 2008:

Nu er jeg ved at være færdig med at renskrabe og slibe bagbord side - puha, mahognien på siderne af ruffet er knaldhårdt, og der skal slibes en del på det for at komme ind til den flotte røde farve. Jeg har også pillet den lus ud der var sat i helt oppe under ruftaget - det var ikke så pænt lavet, så det skal laves om. Men ellers skal det hele bare have lov til at tørre, træet er ret fugtigt der hvor glasfiberen har siddet.

 

21. marts 2008:

Nu er jeg færdig med st skrabe og grovslibe udvendigt, ligesom styrhustaget er afmonteret. Jeg var nødt til at save mahognistavene i stykker, de var sat fast med spir. Der er lidt råd hist og pist, men ikke noge alvorligt. Jeg er gået i gang med at renskrabe og slibe indvendigt i styrhuset, jeg tager ikke det hele i år, kun siderne og selve forkanten. Det ser ud til at taget skal hæves ca. 3,5 cm i agterenden, og bjælkernes runding er helt ved siden af.

 

Sidste billede af det gamle tag Lakken er fjernet, så skal der slibes Træet er flot når det er slebet Lusen er pillet ud - når træet er helt tørt laver jeg en ny. Godt i gang med agterkahytten Det er længe siden at vinduerne sidst har været afmonteret - der er ca. 1 mm kant fra tidligere afrensninger. Om lidt skærer jeg det tværs over med rundsaven... Uden glasfiber Glasfiberen er pillet af Det er noget Fordækket bliver slebet Så er halvdelen pillet af Stavene er sat fast med spir Set lidt forfra Så meget skal taget hæves i agterenden Rundingen på bjælkerne er helt ved siden af Så er der plads til at arbejde - taget er helt væk Det kommer til at koste en del knofedt at få lakken af
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer