• Welcome
    • Specs & history
    • The first meeting
    • Who are we
  • Maintenance
    • Winter 2006 - 2007
      • Hull and superstructure
      • Cabin and wheelhouse
      • Engine and driveline
    • Restoration 2007 - 2010
      • Manufacturing a new boat tent
      • Engine renovation
      • Removing the old varnish
      • Wheelhouse repair
      • Repair of side deck, transom and aft deck
      • Repair of deckhouse and foredeck
      • Skylight repair
      • Cabin restoration
      • Aft cabin repairs
      • New Dorade boxes
      • New wheelhouse roof
      • Oil treatment & varnishing
      • Caulking of decks, wheelhouse roof, and edges
      • New handrails
      • Assembly, hull & preparation for launch
      • Launch & return trip
    • The years 2010 - 2017
      • Winter 2010 - 2011
      • 2010: More varnish
      • 2010: New nameplate
      • 2010: Renovation of the propeller shaft and bearings
      • Winter 2011 - 2012
      • 2011: Varnish repairs
      • 2011: Repair of the lower fender moldings
      • Winter 2012 - 2013
      • Winter 2013 - 2014
      • 2013: Storm-damaged boat tent
      • 2013: Tasks for Winter and spring
      • The years 2015-2017
    • Renovation 2017 - 2019
      • It’s time to scrape
      • New scaffold and sanding
      • Repairs to the superstructure
      • Application of Coelan
    • Winter 2019 - 2020
      • First year experience with Coelan
  • Gallery
    • Pictures from 2006-2007
    • From the restauration
    • Pictures from 2010
    • Pictures from 2011
    • Pictures from 2012
    • Pictures from 2013
    • Pictures from 2014
    • Pictures from 2015
    • Pictures from 2016
    • Pictures from 2017
    • Pictures from 2019
  • The old days
    • From the shipyard
    • Mostly from the 50s
Vælg dansk sprog

Pictures from the restoration 2007-2010

Here is a collection of photo galleries from the 2008-2010 restoration

New boat tent

Skelettet næsten færdigt Skelettet næsten færdigt #2 Skelettet næsten færdigt #3 Skelettet næsten færdigt #4 Hjørner i galvaniseret firkantrør 80 x 40 mm Så er taget på plads Så er taget på plads #2 Så er taget på plads #3 Min kammerat er i gang med at svejse gavlen på Det var godt at vi havde liften... Taget set indefra Siderne er på plads Siderne er på plads #2 Siderne er på plads #3 Teltet helt færdigt #1 Teltet helt færdigt #2 Set indefra Set indefra - de hvide felter giver meget lys Det er blevet et godt telt, god plads og tørvejr

Taking the boat apart and scraping off the varnish

Sidste billede af det gamle tag Lakken er fjernet, så skal der slibes Træet er flot når det er slebet Lusen er pillet ud - når træet er helt tørt laver jeg en ny. Godt i gang med agterkahytten Det er længe siden at vinduerne sidst har været afmonteret - der er ca. 1 mm kant fra tidligere afrensninger. Om lidt skærer jeg det tværs over med rundsaven... Uden glasfiber Glasfiberen er pillet af Det er noget Fordækket bliver slebet Så er halvdelen pillet af Stavene er sat fast med spir Set lidt forfra Så meget skal taget hæves i agterenden Rundingen på bjælkerne er helt ved siden af Så er der plads til at arbejde - taget er helt væk Det kommer til at koste en del knofedt at få lakken af

Renovation of the engine

Rengjort topstykke og nikketøj. Det er i ganske pæn stand, alderen taget i betragtning. Nikketøj, ventiler og fjedre Ventilsæderne manler blot at få en lille tur med carborundum Den spæde begyndelse... Så er vi klar til at afmontere topstykket Udstødningsmanifild og karburator En desværre utæt varmeveksler Nye takthjul monteret Gammel maling og rust skrabes af (med et gammelt stemmejern, puha) Karburator adskilt Motorblok og gearkasse næsten renset for maling Udstødnings- og indsugningsmanifold adskilt Nyrenoveret karburator Nyrenoveret karburator Diverse rengjorte og afskrabede dele Så er den underste del malet - nu skal det bare tørre Vandpumpe og den nye varmeveksler i grøn Det pynter med noget maling Topstykke, bundkar og forplade er monteret Lidt tættere på... En nymalet grøn motor - farven er den originale Den bliver nu helt pæn... Så er vi klar til at montere Det ser noget bart ud Arbejdet skrider fremad Det begynder at ligne noget Starter og manifold er også på plads Nu mangler der ikke meget Det bliver spændende at få den startet Karburatoren er på plads Søvandspumpen sidder der også Den nye studs til varmeveksleren Så er den næsten færdig Jeg synes at det blev OK med den nye varmeveksler Færdigmonteret motor Det pynter når det hele er monteret Den nye udstødningsbøjning lakeret og monteret Det pyntede helt vildt på studsen at den fik noget maling Klar til start Kabler til tændingen er midlertidigt tilsluttede Det nye indsugningsfilter - ikke kønt men effektivt Læg mærke til vandet på gulvet - den skide pumpe... Filteret fra Suzuki Alto

Side deck, transom and aft deck repair

Stavene i agterdækket er rådne i enderne Egetræet er en smule medtaget, men det skal nok holde alligevel Det er ikke særlig nemt at få stavene af - det er sat fast med spir Det kraftige stykke egetræ som går hele vejen tværs over er heldigvis OK Agterspejlet er repareret Ny dæksbjælke monteret Ny planke i Sibirisk lærk (kernetræ selvfølgelig) Så er bagbord side luset Lusen er limet med epoxy Jeg har gjort klar til at reparere scandækket i bagbord side De nye massive stave i Iroko-teak Så er den agterste mahogniplanke ved at være klar Så er der boret huller i stavene Nu begynder det at se ud af noget Kanten Så skal det af igen, for der skal smøres med Owatrol nedenunder Så skal der proppes Propper... Jeg mætter med Owatrol på undersiden inden jeg monterer Det færdige dæk, styrbord Det færdige dæk, bagbord Samlingen i styrbord side Styrbord side set forfra Hele agterdækket set ovenfra Styrbord side, set ovenfra Lidt tættere på - samlingen er limet med epoxy Dækket tæt på Bagbord side Styrbord side set lidt nedefra Bagbord side set nedefra Her ses hele kanten Skandækket færdig i bagbord side Skandækket færdig i bagbord side #2 Der skulle lappes lidt i klædningen og skiftes et lille stykke i bøjmingen forrest. Reparation af stringerne i styrbord side Så er det rådne træ fjernet Begge stringere på plads - de mangler blot at blive smurt og limet Underkanten af siden er repareret Der mangler blot den øverste mahogniplanke Reparationen set indefra - det skal nok blive fint når det bliver bejdset Forenden af reparationen Tilpasning af skandæk i styrbord side Tilpasning af skandæk i styrbord side Jeg er spændt på om jeg kan bejdse det så farverne passer Det hjalp en del på linierne Resultatet i styrbord side Så er der limet og proppet Nu skal der slibes... Jeg synes at samlingen blev OK

Wheelhouse repair

Den øverste indvendige kant af vinduesrammen er udskiftet Begge samlinger har fået lister og der er sat et par lus i siden Den grimme lus i siden er udskiftet med en der passer Øverste samling har fået en liste Hjørnet i styrbord side er blevet repareret Liste i samling i agterste stolpe i bagbord side Overkanten af vinduet i bagbord side er repareret Foreste hjørne og stolpe i bagbord side er blevet luset Liste i indvendig i agterste stolpe i bagbord side Forkanten af styrehuset er ved at være klar Samlingerne er pakket med brun Tec7 Hjørnet i styrbord side er nu klar Tilpasning af nyt træ til hovedskottet Forkanten til kistebænken ved at blive afrenset En gang slibning pynter nu meget Det færdige skot Mahogniplade limes på det nederste panel til skottet Det nederste pamel er nyt Den gamle låge er blevet afrenset Tilpasning af ny gavl Der skal være køleboks i den agterste halvdel af kistebænken. Boksen bliver isoleret med 50mm flamingo Tilpasning af gavl Sådan kommer den til at se ud når den er færdig Kun lågen og forkanten med panelerne er genbrugt Jeg er gået i gang med at afrense agterenden af cockpittet Køleboksen er ved at være færdig - jeg mangler kun at male den indvendig Det kostede godt nok den ene ende af kistebænken, men det går nok Så er der smurt med Owatrol indvendigt Jeg har monteret nye bæringer til listerne. Den agterste stolpe er noget medtaget, så den får lige en lus (mere). Epoxy er godt... Så er der slebet - stolpen er klar Det er lidt af et puslespil, men når først det er bejdset og lakeret, ses det ikke meget Ser er skiftet et stort stykke i toppen af stolpen Det ses nu ikke så meget Skabelon af dæksrundingen Så meget var den gamle agterste bjælke for lav Klar til at lime Så er der spændt op Tre splinternye bjælker Så er lakken fjernet fra den agterste kistebænk, og den er slebet Bagbord stolpe er luset Lusningen udvendig Den agterste planke til styrehustaget limes sammen Hjørnerne på forkanten luses Lidt mere lusning Overkanten er repareret med en liste Færdigt hjørne Nye afstivninger fremstilles Afstivningen monteret Så er det meste på plads Ny vinduesramme Lidt tættere på Vinduesrammen er klar i bagbord side Styrepulten rettes op Styrestolen er blevet skilt ad Reparation af finér på ryglæn - det skulle have været teak, men jeg havde kun mahognifinér Styrestolen er næsten samlet igen Det ligner sig selv - blot ikke så skævt Der er kommet en ny håndliste på Montering af lister i styrbord side Tilpasningen rundt op kistebænken i styrbord side Så er listerne monteret i styrbord side Overblik i styrbord side Reparation af motorkasse Jeg skal have fat i nogle nye dørkringe med fjeder til klapperne Sædearrangement i bagbord side Sædearrangement lidt tættere på - hakket i sædet er på grund af bordet Montering af lister i bagbord side Tilpasning rundt om sædearrangementet Så hjælper det på det... Foran styrestolen Styrepulten er klar 100% flugtning kunne det ikke blive til, men det er acceptabelt Afsluttende hjørneliste Tilpasning af vindueslister Nye vindueslister #1 Nye vindueslister #2 Nu begynder den at ligne sig selv

Cabin roof and front deck repair

Lister pålimet den forreste af de bjælker som skal rettes op De andre bjælker renset af og smurt med D1 Det bliver ikke meget at se med listerne Fastgørelse til rufsiderne lavet i Keruing Den skrå liste under dækket er limet fast Rundingen starter ca. 5 cm inde Bagbord side monteret Jeg er spændt på at se resultatet når det bliver slebet. Jeg har været omhyggelig med at få åretegningen til at passe Jeg har selvfølgelig limet med epoxy Sådan ser det ud indefra Hjørnet tilpasses Hjørnet tilpasses #2 Samlingen i bagbord side blev helt fin, og åretegningen passer Det skal nok blive fint når det bliver bejdset Tilpasning af det inderste stykke træ - det er konkavt, så det var lidt besværligt Der skal lidt taljekraft til at hive siderne ind Så er hjørnerne limet i - nu ska de bare tørre, så skal der slibes Det færdige resultat #1 Det færdige resultat #2 Hjørnet i bagbord side Set lidt fra oven Styrbord hjørne Indvendig bagbord side Indvendig bagbord side #2 Den nye forkant set inde fra kahytten Styrbord side set indefra Sådan ser det ud agtenfra Det nye skandæk tilpasses Det nye skandæk tilpasses #2 Det nye skandæk tilpasses #3 Det nye skandæk tilpasses #4 Så er der limet og skruet Det pynter nu... Utroligt havd det betyder for linierne Det færdige fordæk #2 Det færdige fordæk #3 Det færdige fordæk #4 Det færdige fordæk #5 De nye brædder til ruftaget bliver smurt med D2 Nye brædder på ruffet #4 Lugen til fordækket bliver lakeret Nye brædder på ruffet #1 Nye brædder på ruffet #2 Nye brædder på ruffet #3 Nye brædder på ruffet set nedefra #1 Nye brædder på ruffet set nedefra #2 Nye brædder på ruffet set nedefra #3 Nye brædder på ruffet set nedefra #4 Brædderne er monteret Kahytten er ved at ligne sig selv - taget et blevet helt pænt Lister limet i revnerne Tilpasning af masonitpladerne Tilpasning af masonitpladerne #2 Det har pyntet på forkanten med de nye hjørner Tilpasning af masonitpladerne #3 Tilpasning af masonitpladerne #4 Pladerne er limet på Pladerne er limet på #2 Pladerne er limet på #3 Listerne proppes Tilpasning af kantlister #1 Tilpasning af hjørne Tilpasning af kantlister #2 Tilpasning af kantlister #3 Tilpasning af kantlister #4 Så er listerne skruet fast og limet Så er listerne skruet fast og limet #2 Proppet og slebet Listen er proppet og slebet Propning af liste #1 Propning af liste #2 Montering af håndlister, luge m.m. #1 Montering af håndlister, luge m.m. #2

Skylight repair

Så er lakken skrabet af Selve rammen er i orden Det nye midterstykke limes sammen En simpel opstilling, så jeg kan fræse enderne Det nye midterstykke ser lidt mere klodset ud, men det er nødvendigt Alle dele til lugerne er nu tilpasset Det er ikke luksus at lave nye luger - de gamle er ikke gode længere Den første luge er samlet Det skal nok blive fint nok Begge luger er nu limet sammen Nu kan man begynde at se hvordan det bliver Sådan er samlingerne lavet Lugerne er ved at blive monteret - det er noget pilleri at få hængslerne til at passe. Der mangler 4 lag endnu... Det skal nok blive helt fint

Cabin restoration

Skabet i styrbord side monteret Puha, hvor skal der slibes meget Jeg har afmonteret trappen - jeg laver en ny Kantlister pynter... I gang med den nye trappe Ny trappe Jeg afrunder kanterne, så finishen bliver noget bedre Det begynder at tage form Vinduet er spartlet med epoxy Lister, lister og atter lister... Flere lister... Nok en liste... Al lak er væk Olie i lange baner #1 Olie i lange baner #2 Olie i lange baner #3 Nylakeret kahyt #1 Nylakeret kahyt #2 Fordækket set nedefra Forkanten af ruffet set indefra

Aft cabin repair

De rådne brædder afmonteres Ingen glasfiber på båden længere Så er der fræset ud i styrbord side til lusen Bagbord side er også klar Bagbord side Lusning af agterruf #3 Lusning af agterruf #2 Lusning af agterruf #1 Lusning af agterruf #4 Lusning af agterruf #5 Tilpasning af nye lugeskinner #1 Tilpasning af nye lugeskinner #2 Ny lugeskinne Tilpasning af nye lugeskinner #3 Ny lugestopklods Hjørnet færdigluset og slebet Tilpasning af lister #1 Tilpasning af lister #2 Tilpasning af lister #3 Listerne limes med epoxy #1 Listerne limes med epoxy #2 Listerne limes med epoxy #3 Listerne limes med epoxy #4 Listen er klar Det pynter med et fint rundt hjørne Doradeventilen er monteret Tilpasning af liste på ruftag Tilpasning af liste på ruftag #2 Liste på ruftag skruet, limet og proppet Liste på ruftag set agtenfra

New dorade boxes

De tre stykker mahogni limes sammen Færdig doradeboks #1 Færdig doradeboks #2 Færdig doradeboks #3 Færdig doradeboks #4 Færdig doradeboks med doradeventil #1 Færdig doradeboks med doradeventil #2 Færdig doradeboks med doradeventil #3 Færdigmonteret dorade Fordigmonteret dorade #2

New wheelhouse roof

Limning af den forreste planke Der skulle en del kraft til at trække det på plads Færdiglimet og høvlet planke Den krummer mere end 30 cm Man ser næsten ikke lamineringen Sideplanke monteret Også i den anden side Det begynder så småt at tage form Fisken tilpasses Det er meningen at masonitten skal limes oven på udfræsningen med epoxy Set nedefra #1 Set nedefra #2 Fræsning af den forreste planke Så er den forreste planke på plads Man begynder at kunne ane resultatet Det klæder båden med lidt skygge Det bliver spændende at se når kanterne bliver skåret til og afrundet Det begynder at ligne en båd igen... Stavene er skåret op Det skal nok blive fint Stave og fisk monteret Det første lag er færdigt Næste lag bliver 3,2 mm masonit Iroko-stavene er skåret op, fræset og klar til montering Så er der limet, og kanterne er skåret til Det er godt med lidt facon på taget Sådan lidt fra oven Begyndelsen til lugekarmen Det passer lige med at lugen kan være imellem bjælkerne Så er der lagt oliehærdet masonit på Jeg tror at det bliver et godt tag Så er den forreste planke på plads Jeg nåede også at få propperne i Træet til de runde kanter er limet i Det var nødvendigt at lade tvingerne sidde Jeg synes at det nye tag klæder båden Kanterne er nu slebet Jeg synes at det ser fint ud med skyggen Man begynder at få en fornemmelse af resultatet Tilpasning af lugen Tilpasning af lugen Færdig luge Færdig luge #2 Færdig luge #3 Lugen set nedefra Montering af iroko-stave #1 Montering af iroko-stave #2 Montering af iroko-stave #3 Færdig med styrbord side #1 Færdig med styrbord side #2 Færdig med styrbord side #3 Færdig med styrbord side #4 En hulens masse propper Så er stavene lagt Tilpasningen rundt om lugen Stavene er lagt #2 Stavene er lagt #3 Så er der slebet #1 Så er der slebet #2 Færdigt tag Færdigt tag #2 Færdigt tag #3

Caulking of deck, wheelhouse roof and edges

Fordækket fuget og slebet Fordækket fuget og slebet #2 Fordækket fuget og slebet #3 Agterdækket fuget og slebet #1 Agterdækket fuget og slebet #2 Kanter fuget #1 Kanter fuget #2 Kanter fuget #3 Forkanten af styrehuset fuget #1 Forkanten af styrehuset fuget #2 Forkanten af ruffet fuget Agterkanten af agterruffet fuget Styrehustag fuget #1 Styrehustag fuget #2 Styrehustag fuget #3 Styrehustag fuget #4 Styrehustag fuget #5
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer