• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Udvendige opgaver

Det er ikke blevet til de helt store renoveringsprojekter i år, det er simpelthen for bøvlet når ikke båden står hjemme hos os selv. Fremover kommer den hjem hvert år.

 

Rustne skruer i skroget

Der var en del rustpletter på fribordet fra skruer hvor propningen ikke længere var tæt. De fleste af dem var proppet med kit, og træet var lidt medtaget et par mm rundt om hullet. Det var nødvendigt at skære det medtagne træ væk - den ideelle løsning ville være at bore et større hul og lime en mahogniprop i, men jeg kunne ikke finde en metode til at få boret hullet op (der sidder jo en skrue i det). Derfor blev løsningen at skære træet væk, rense rusten af, mætte både træ og resterende rust med Owatrol D1 og derefter spartle hullet ud med polyesters-partel. Hvis jeg finder en metode, bliver der limet træpropper i senere.

Under vandlinien gjorde jeg det samme, blot brugte jeg bitumenmasse i stedet for polyester. Jeg udskiftede desuden et antal af de værst medtagne skruer med rustfri. Det bliver nødvendigt at udskifte en del skruer under vandlinien inden længe, måske dem alle.

 

Fribordet slebet
Maling

Fribordet er blevet slebet og finspartlet, grundet hvor der var bart træ eller spartelmasse og har derefter fået 2 x hvid Sigma maling. Under vandlinien er der blevet grundet med Hempel Yachtprimer der hvor det var nødvendigt og bunden er smurt med 2 gange rød Hempel Basic bundmaling.

 

Kalfatring

På grund af den ekstreme tørke her i foråret, blev det nødvendigt at kalfatre 5 bord på de forreste 1,5 meter, ligesom samlingen i hælen, den agterste meter på begge side af kølen og bunden af agterspejlet fik en tur. Desuden har jeg fyldt revner i kølen med Proof 10 og kittet lidt rundt omkring med Ettan.

 

Renovering af håndlister

Håndlisterne på ruftag og styrhustag trængte til at blive renoveret, lakken var meget dårlig og konstruktionen var ikke så hensigtsmæssig - rundstokkene var fastgjort til bæringerne med træskruer, og de var efterhånden løse. Det var lige ved at gå galt for min kammerat Gert og min lille datter Nina på den allerførste tur med båden. De var på vej hen langs siden da rundstokken gik løs og de var nær røget udenbords.

 

Jeg har nu ændret konstruktionen så rundstokkene er fastgjort med gennemgående rustfri skruer som er skjult med propper. Der er lavet nye rundstokke til de forreste håndlister samt 6 nye bæringer i mahogni. Håndlisterne er blevet mættet med Owatrol D1 og har derefter fået 6 gange D2.

 

Renoverede håndlister
Renovering af mast
Ny dækslampe

Renovering af mast

Masten havde oprindelig kun et 2-ledet kabel til lanternen, men jeg ville gerne have både ankerlanterne og dækslys. Derfor var det nødvendigt at fræse et nyt kabel ind hele vejen op. Jeg startede med at skrabe al lak af, slibe masten samt afmontere det gamle kabel. Da masten jo ikke har en specielt håndterlig facon, lavede jeg en vugge til at lægge den i imens jeg fræsede rillen med overfræseren. Til kabelrillen skar jeg en fyrretræsliste som blev limet i med trælim.

 

Der skulle laves nye beslag til montering af ankerlanterne og salling i rustfrit stål. Dækslyset var lidt af et problem - det var ikke muligt at få andet end store plastlamper som bestemt ikke ville passe til båden. Så der var ikke andet at gøre end at lave en lampe selv i mahogni. Som lyskilde brugte jeg et almndeligt halogenspot. Masten blev mættet med Owatrol D1 og fik derefter 6 gange Owatrol D2.

 

Da vi i Ribe har en ikke særlig høj bro over åen, skulle masten ændres så den nemt kan lægges ned. Mastefoden blev ændret så masten nu er fastgjort med en gennem-gående bolt, og vantskruen på forstaget blev fjernet til fordel for en enkeltskåret tovtalje.

 

Nymalet båd med stævnemblem
Renovering af stævnemblem

Båden er udstyret med et flot emblem fra Sejlklubben Bugten Århus (så vidt jeg ved), men det var efterhånden ved at trænge til en omgang. Så lakken blev skrabet af, træet mættet med Owatrol D1, guldbronzen blev malet op og til slut fik det hele 6 gange Sadolin Yachtlak. Grunden til at jeg ikke har brugt Owatrol er, at lakken på selve emblemet ikke blev fjernet helt, og Owatrol duer ikke ovenpå lak.

 

Afmontering af jollebeslag

Båden var indrettet til at den medfølgende jolle kunne fastgøre ovenpå agterkahytten, men den løsning synes jeg ikke særlig godt om. Så derfor bestemte jeg mig for at afmontere beslagene. Lugen til agterkahyten var forsynet med et par vinger i mahogni, som jollen lå ovenpå, de blev savet af, og i forbindelse med det blev lugen tætnet og lakeret 2 gange med Sadolin Yachtlak (lugen skal skrabes ren og Owatrolbehandles senere). På agterruffet sad et par skinner, de blev også afmonteret.

 

Midlertidig behandling af overbygning

Der var en del afskallet lak på overbygningen, men da det er meningen at det hele skal skrabes af i vinteren 2007-2008, har jeg blot taget det værste og beskyttet træet med Owatrol D1.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer