• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Motor & drivlinie

Der er ikke blevet udført de store renoveringsopgaver på motoren i år, kun de nødvendige udskiftninger og selvfølgelig olieskift. Vi vil sejle med den i sæsonen 2007 og se hvordan det går.


Kølevandspumpe

Det var tvingende nødvendigt at udskifte kølevandspumpen på motoren, lejer og pakninger var helt færdige. Det var ikke noget problem at fremskaffe en ny, firmaet CVI Automotive i Sverige har alt til den. Jeg blev dog nødt til at flytte remskiven over fra den gamle pumpe, for den nye var til en smallere rem. Pumpen kostede knap 1200 svenske kroner inkl. fragt.

 

Søvandspumpe
Motoren har fra fabrikken monteret en Jabsco pumpe til søvand. Den var utæt, så jeg udskiftede pakdåse og impeller. Reservedelene kan man stadig få.

 

Nye vibrationsdæmpere
Vibrationsdæmpere & flexkobling

I 1953, da båden blev bygget, gik man åbenbart ikke så højt op i støj - ihvertfald var motoren boltet fast direkte i fundamentet. Det larmer og ryster ret meget, så jeg købte 4 stk. Vetus K70 vibrationsdæmpere og en R&D Flexkobling. Monteringen var ret nem, motoren var fastgjort til 2 tværgående konsoller, så jeg lavede bare 2 nye som passede til dæmperne. Jeg kunne løfte motoren skiftevis i enderne med en donkraft og montere de nye konsoller med ophæng uden problemer. Det var nødvendigt at flytte motoren ca. 25mm fremad for at gøre plads til flexkoblingen, men det gik også fint. Det var desuden nødvendigt at ændre fastgørelsen af generatoren, idet den tidligere var fastspændt i motorfundamentet. Jeg lavede en brille, så det var muligt at fastgøre den til selve motoren.

 

Det har virkelig hjulpet. Selv om der ikke er gjort meget ud af støjdæmpning af motorrummet, er støjniveauet nu ganske behageligt.

 

Fjernbetjening til gear & gas

BB43 motoren er udstyret med et gammeldags lamel-revers med planetgear og et udvendigt reduktionsgear. Da vi købte båden, var den udstyret med en 1,5 meter lang gearstang som var fastgjort helt nede i bunden. Det virkede fint, men sammen med den lillebitte gasregulering var det en plage at manøvrere med. Derfor besluttede jeg at montere en fjernbetjening, så det blev lidt mere bekvemt. Jeg var så heldig at finde et tohåndsgreb til en tusse i Den Blå Avis, og kablerne havde jeg liggende i forvejen. Jeg mangler blot at dreje nogle teaktræshåndtag til grebene, de er fra fabrikken udstyret med grimme plasticgreb som ikke passer til båden.

 

Gammelt instrumentbord med gearstang i gulvet

 

Nyt instrumentbord med fjernbetjening - plastikhåndtagene bliver udskiftet med teaktræ
  

Det har gjort manøvreringen noget mere bekvem, også selv om det ikke ligefrem er en "dame-gearkasse" - det er gammeldags grov mekanik, så der skal tages ved når der manøvreres.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer