Det meste elektriske virkede egentlig godt nok, men der var lidt problemer med afladning, og så så det lidt uoverskueligt ud. Desuden kan jeg godt lide at vide hvordan tingene er lavet, så jeg besluttede at udskifte det hele.
Anlæget er 2 kreds, så vi har separate forbrugs- og startbatterier. Til at adskille kredsene bruges en Manta bateriisolator med kompensationsdiode. Alle batterier er nye, 2 stk. 100 Ah til forbrug og et 60 Ah til motoren. Til landstrøm har jeg valgt en Dolphin 10 A lader.
Alle kontakter inklusiv flydekontakterne til de 2 lænsepumper kører via relæer, så der er kun tynde ledninger til styrestrøm i styrepulten - selvfølgelig med undtagelse af tændingsledningen. De eneste kabler der ikke er blevet skiftet, er dem som er trukket rundt i båden til lys og lanterner. Alt andet er nyt.
For at sikre os lidt mere imod benzin-farerne, havde jeg i USA fundet en Fire-Boy benzindamp-alarm. Et lille rundt instrument blev monteret i skottet og en sensor sat op foran motoren. Instrumentet giver alarm ved 20% af eksplosivt dampindhold i luften, og starter samtidig en blæser (som jeg endnu ikke har monteret). Jeg gav ca. kr. 1200,- for den inkl. fragt.
Ved samme lejlighed blev der monteret en ny Garmin GPSmap 298 med indbygget ekkolod, den gamle VHF blev genbrugt og en ny JVC radio med CD og USB blev ligeledes monteret.