• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Fremstilling af bådtelt

Hjørner til bådtelt i 40 x 80 mm firkantrør

Det er nødvendigt at have et sted hvor båden kan stå tørt om vinteren, dels for at kunne arbejde, men også for at minimere vedligeholdet fremover. Der er ikke nær den nedbrydning af lak og træ hvis båden ikke udsættes for efterårs og vintervejr.

 

For at have plads nok i teltet, skal målene være 12 m x 4 m x 4,5 m, og prisen for et sådant færdigt telt er kr. 22.000. Det synes jeg er en del penge, så jeg laver det selv, hvilket kan gøres til under det halve.

 

Jeg har valgt at lave skelettet i 35 x 75 mm lægter med hjørner af

40 x 80 mm firkantrør. Hjørnerne kan du se på billedet herover - de mangler dog at blive galvaniseret.

 

For at holde teltet ved jorden, har jeg stillet båden ovenpå 3 stk. trykimpregnerede 100 x 100 mm bjælker, som forbindes i hver side med yderligere 2 stk. 100 x 100 mm bjælker foran og bagved båden. Altså i alt 5 bjælker på jorden. I siderne monterer jeg 2 stk. regler på 47 x 100 mm med en afstand på 4 m imellem på

Her ses rammen til bådteltet

tværs. Så har jeg en ramme som nok skal blive liggende.

 

Stolperne vil blive fastgjort til reglerne i begge sider, ligesom dugen fastspændes i dem med gummistropper.

 

28. januar 2008:

Så er skelettet til teltet færdigsamlet - nu venter vi blot på et par dage med rimelig stille vejr, så vi kan få dugen lagt på. Vi mangler at svejse gavlene på tagdugen, men det er nemmest når dugen ligger på plads. Desuden skal vi have opmærket og monteret krogene til siderne.

 

10. februar 2008:

Efter en lang periode med blæsende vejr, er det nu endelig så stille at vi kan lave presenningen til teltet færdig og montere den. Da vi svejsede taget sammen imellem jul og nytår, havde vi rullet det sammen på en måde så vi nemt kunne rulle det ud ovenpå skelettet. Det tog ca. 10 minutter at få de 5 x 12 meter presenning på plads. Det næste var så at svejse gavlene på. De er lavet så de kan lynes sammen på midten - ellers kan man jo ikke pakke dugen sammen. Vi havde lånt en lift til formålet, så det var ikke så slemt.

 

1. marts 2008:

Nu er teltet færdigt. Det har blæst helt vildt de sidste 2 uger - især her i dag, hvor vi har haft storm med vindstød af orkanstyrke. Men teltet står der endnu, så man må sige at teltet har vist at det kan holde. Jeg har sat en række bånd på i hver side for at holde teltet i facon - der er rigtig meget tryk på når vinden er direkte ind på siden. Jeg har også fået hængt neonlamper op, så nu kan jeg begynde på det som det hele drejer sig om, nemlig båden.

 

Her er en samling billeder som viser forløbet:

Skelettet næsten færdigt Skelettet næsten færdigt #2 Skelettet næsten færdigt #3 Skelettet næsten færdigt #4 Hjørner i galvaniseret firkantrør 80 x 40 mm Så er taget på plads Så er taget på plads #2 Så er taget på plads #3 Min kammerat er i gang med at svejse gavlen på Det var godt at vi havde liften... Taget set indefra Siderne er på plads Siderne er på plads #2 Siderne er på plads #3 Teltet helt færdigt #1 Teltet helt færdigt #2 Set indefra Set indefra - de hvide felter giver meget lys Det er blevet et godt telt, god plads og tørvejr
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer