En anden ting jeg var spændt på var om varmeveksleren, som jo er utæt, kunne repareres. Utætheden opstår først når veksleren bliver varm, og det er på grund af konstruktionen nok desværre umuligt at finde utætheden, og en evt. reparation lige så umuligt. Så jeg skal have fat i en ny - øv!
Topstykket er nu afmonteret, og det ser meget fint ud. Der er ikke antydning af kant i cylindrene, der er derimod tydelige spor efter honing. Så stemplerne har helt sikkert været ude for ikke så længe siden, så som det meget lave olieforbrug (intet) og det fine olietryk også tyder på, er motoren sandsynligvis blevet hovedrepareret på et tidspunkt.
Nu da topstykket er afmonteret, har jeg mulighed for at kigge nærmere på den plade som var lagt under topstykket, og jeg kom til at spekulere på om ikke motoren rent faktisk er indrettet sådan fra fabrikken. Og ganske rigtigt, det er en BB43F (F for fotogen, som svenskerne kalder petroleum for). Motortypen blev lavet både til benzin og petroleum, hvor benzinudgaven BB43B havde kompressionforholdet 7,5:1 og 40 hk, petroleumsudgaven BB43F havde kompressionsforholdet 5:1 og 25 hk. For at ombygge motoren til ren benzindrift skal pladen ikke i igen og da det er ikke muligt at justere de 5 mm som plade og ekstra pakning fylder i justerskruerne, skal stødstængerne udskiftes med nogle fra en benzinmotor.
Nogle vil måske mene at det er lidt brutalt at udsætte en gammel motor for en sådan forøgelse af effekten, men jeg er ret sikker på at den nok skal holde til det med den stand som lejerne er i, og vi kan godt bruge lidt ekstra kræfter i båden, ligesom benzinøkonomien bør blive forbedret. Det er nu ikke fordi at 40 hk er så meget for en 1,4 liters benzinmotor - f. eks. er har en Opel Kadett 1,2 omkring 60 hk, og motoren er stort set konstrueret på samme måde (kun 3 hovedlejer)
Det går hastigt fremad med at få rengjort mororen for rust og gammel maling. Jeg mangler nu kun topstykke og søvandspumpe. Jeg har også renoveret karburatoren og fået den shinet lidt op - det er jo en støbejernskarburator, så den skulle også males. Der er kommet nye pakdåser og svømmerventil i, desuden er alt blevet kigget efter og rengjort - den blev nu helt pæn.