• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Reparation af skylight

Her sidst i november er der en del dage hvor det er for koldt ude i teltet, så jeg er gået i gang med at ordne løsdelene. Skylightet er noget medtaget, så der skal en lidt større renovering til.
Det gamle midterstykke

Konstruktionen er ikke specielt gennemtænkt, for træet i midten imellem de to luger er ikke mere end 35 mm bredt, dermed er det umuligt at skrue to hængsler fast lige ud for hinanden med træskruer. Derfor har jeg tænkt mig at ændre lidt på det, så midterstykket bliver bredere - så skulle der være en chance for at det holder. På billedet ses de gamle midterstykke.

 

Jeg laver midterstykket i 2 dele ligesom det gamle, men bredden bliver nu 50 mm, så er det muligt at montere hængslerne med 20 mm skruer.

 

Selve lugerne skal nu være ca. 10 mm mindre, men da de gamle luger er ret medtagne, laver jeg i stedet et par nye. De gamle er tappet sammen, men jeg laver det lidt mere simpelt med en lille udfræsning og en rustfri skrue i hver samling. Det tager lang tid at lave tappede samlinger med det værktøj jeg har til rådighed, og der vil ikke være stor forskel på slutresultatet. 

 

23. december 2008:

Nu begynder det at ligne noget, jeg mangler kun at lime de små "vandnæser" på undersiden af lugerne og finslibe, så er skylightet færdigt.

 

04. april 2009:

Jeg er ved at lakere skylightet - der mangler 4 lag endnu. Jeg har mættet med Owatrol D1, men i stedet for Owatrol D2, har jeg valgt at bruge Epifanes lak. Det giver en helt fantastisk glans - men det er noget bøvl at arbejde med.

 

Så er lakken skrabet af Selve rammen er i orden Det nye midterstykke limes sammen En simpel opstilling, så jeg kan fræse enderne Det nye midterstykke ser lidt mere klodset ud, men det er nødvendigt Alle dele til lugerne er nu tilpasset Det er ikke luksus at lave nye luger - de gamle er ikke gode længere Den første luge er samlet Det skal nok blive fint nok Begge luger er nu limet sammen Nu kan man begynde at se hvordan det bliver Sådan er samlingerne lavet Lugerne er ved at blive monteret - det er noget pilleri at få hængslerne til at passe. Der mangler 4 lag endnu... Det skal nok blive helt fint
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer