• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Bådens data og historie

Byggeplade fra kahytten

Selma III er bygget på Århus Skibsværft i 1953. Konstruktøren er Schrøder Nielsen, og båden er bygget i lærk på eg med overbygning af mahogni og dæk af teak. Motoren er den originale fra 1953. Båden er registreret i Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer med nummeret 489, og er præmieret i 1986 og 1989 for god bevaring.

 

Selma III blev bestil i 1953 af brødrene Knud Fogh Petersen og Henry Fogh Petersen, begge Århus. Brødrene ejede båden indtil 1990, hvor de solgte båden til familien Blak, Riskov. Hvor længe de ejede båden, og om den i perioden er handlet flere gange, er

Præmier fra DFÆL

uvist, men d. 28. juni 1998 købte Jørn Olsen, Hejnsvig, båden af Janne Dahl, Hjortshøj. Jørn Olsen ejede båden frem til d. 1. november 2006, hvor båden blev solgt til Jørn Møller og Hanne Krabbenhøft.

 

 

 

 

 

 

 


Jeg har af Leif Petersen fået lov til at låne den originale logbog, så jeg kunne scanne den. Der er optegnelser fra 1954 til 1989. Du kan se den i pdf-format ved at klikke på billedet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Origina tilsynsbog

Brødrene, som fik båden bygget, har helt sikkert det meste af æren for at båden er i så god stand i dag - de må have passet og plejet den minutiøst igennem alle årene. Der er ikke så meget som antydning af råd i hverken spanter, svøb, køl eller klædning, og det er ikke fordi det er blevet udskiftet.

 

Båden har lidt en del under formentlig skiftende ejere op gennem 90'erne, men Jørn Olsen's indsats har reddet den fra at gå helt til.

 

Skulle nogen ligge inde med oplysninger, gamle billeder eller kende noget til båden eller nogen som har sejlet i den, vil jeg meget gerne høre fra jer. Alt har interesse. Jeg kan kontaktes på selma@selma3.dk.

 

 

Havneskilt med pladsnummer

 Båden har i mange år ligget i Århus havn, formentlig på plads nr. 282. De gamle billeder jeg allerede har, kan ses her.

 

 

 

 

 

Mål og vægt:

Længde: 9,80 m (32 fod)

Bredde: 2,54 m

Dybgang: 0,80 m

Deplacement: 4,5t

Marchfart: 7 knob

Topfart: 9 knob


Motor:

Type: Volvo Penta BB43

Brændstof: Benzin

Ydelse: 40 hk ved 3000 omdr/min.

Slagvolumen: 1,42 l

Gear: Volvo Penta type BS med 2:1 reduktion

Forbrug: Knap 5 liter pr. time ved 7 knob (ca. 1750 omdr/min.)

Volvo Penta BB43

 

 

Jeg har en formodning om at det er den sidste BB43 i normal drift i Danmark. Motortypen blev oftere solgt i den søvandskølede udgave BB41, som bortset fra kølesystemet og lidt færre hk er identisk. Dem er der en del af i Sverige, og sandsynligvis også nogle stykker her i landet, men jeg er endnu ikke stødt på en BB43 nogen steder, hverken her eller i udlandet.

 

Motoren er næsten identisk med bilmotoren Volvo B4B som sad i de første Volvo PV444, derfor er det nemt og billigt at skaffe reservedele til den - man kan få det hele. 

 

Og skulle du mangle en instruktionsbog til Volvo Penta BB41/BB43, kan du hente den her.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer