• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Restaurering af kahyt

Selma IIIs hyggelige kahyt

Nu, da jeg alligevel har tagét afmonteret, fikser jeg lige kahytten op. Finishen er fra værftet en smule grov, så jeg har bestemt mig for at forbedre den lidt, bl. a. ved at afrunde kanterne og montere kantlister. Så al lak skal af, men det er ikke så galt når taget er væk. Mahognien er bejdset, så der skal slibes godt i bund for at undgå skjolder. Jeg gemmer dog alle lågerne til næste vinter, de ser rimeligt ud.

 

Vinduerne i kahytten var oprindeligt lavet med indvendigt glas, men det er på et eller andet tidspumkt blevet ændret til de nuværende vinduer i rustfrit stål. Udfræsningen fra de gamle

Kahytvindue luset

vinduer var luset, men det så frygteligt ud, så det var jeg nødt til at lave om. Det var svært at rigge til med overfræseren, så jeg valgte at lave det i hånden i stedet. Jeg brugte noget af det gamle mahogni, men helt flot blev det nu ikke.

 

Jeg har tidligere afmonteret forkanten af skabet i styrbord side, der var så skævt at lågen ikke kunne lukkes. Jeg skilte det helt ad og limede det sammen i den rigtige facon. Så nu kan lågen lukkes - dejligt.

 

16. marts 2009:

Det er noget forfærdeligt pillearbejde, men nu er jeg lige ved at være klar til at lakere kahytten indvendigt. Jeg har lavet en ny trappe - den gamle var ikke så pæn, samlingerne gabte 4-5 mm. Så har jeg bestemt mig for at der ikke skal glasfiber på ruftagene, jeg lægger i stedet oliehærdet masonit og lukker kanterne med epoxy. Jeg tror at det bliver lige så holdbart, og så er al glasfiber væk- dejligt!

 

Kahyt-vinduerne har naget mig længe, for jeg synes ikke at løsningen med en rustfri kant og en gummiliste er særlig smart. Det bliver nemt utæt og er desuden ikke specielt pænt at se på. Problemet med at ændre det er, at yderkanten i hullerne i kahytsiderne er affaset, men jeg har besluttet mig for at genetablere kanten med epoxy - altså spartle. Vinduerne bliver derefter monteret uden gummiliste, dvs. jeg laver dem i 3 mm. polycarbonat og pakker dem med Ettan. Det bliver noget pænere.

 

Jeg monterer alle kantlister inden jeg monterer taget - måske nok lidt bagvendt, men det har den fordel at jeg kan lakere det hele på én gang, og når så taget er monteret, er jeg færdig indvendig.

 

Træet er bejdset og har fået 5 gange Owatrol D1

22. marts 2009:

Så blev jeg færdig med træarbejde og slibning, så nu skal der kulør på. Jeg bejdser alt undtagen selve kahytsiderne - de har den rigtige farve i forvejen, og så skal der olie på. Jeg regner med at smøre hele weekenden. Farven på billedet her til højre snyder på grund af blitzen - det er meget mørkere i virkeligheden

 

4. april 2009:

Så er jeg blevet færdig med at lakere indvendigt i kahytten - rart, for det er noget bøvl at kravle rundt uden dørken på. Jeg har mættet med Owatrol D1 og givet 4 lag Epifanes ovenpå. Jeg har fravalgt Owatrol D2, for jeg blev træt af det, da jeg skulle lakere

Nylakeret kahyt

bjælkerne. Det var fuldstændig umuligt at undgå en løber langs kanten hele vejen tværs over, uanset hvor forsigtig jeg var. Så jeg lod det tørre, sleb de og gav det Epifanes i stedet.

 

Brædderne til ruftaget er jeg nødt til at give et par lag lak med bejdse i, for de er blevet for lyse. Bejdsen trækker ind i træet, så selv om farven var fin da de var nylakerede, er de nu alt for lyse. Pokkers!

 

 

 

 

Skabet i styrbord side monteret Puha, hvor skal der slibes meget Jeg har afmonteret trappen - jeg laver en ny Kantlister pynter... I gang med den nye trappe Ny trappe Jeg afrunder kanterne, så finishen bliver noget bedre Det begynder at tage form Vinduet er spartlet med epoxy Lister, lister og atter lister... Flere lister... Nok en liste... Al lak er væk Olie i lange baner #1 Olie i lange baner #2 Olie i lange baner #3 Nylakeret kahyt #1 Nylakeret kahyt #2 Fordækket set nedefra Forkanten af ruffet set indefra
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer