• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Reparation af agterruf

Glasfiberen er væk...

Så er tiden kommet til at sige farvel til det sidste glasfiber på båden - hurra!...

Men hold da fast hvor sad det fast, der skulle virkelig vold til for at få det af. Men nu er det væk, og så skal jeg have repareret taget. Der skal luses tre steder i sider og agterkant, men det er kun små skader, så det er hurtigt overstået. Der skal skiftes ca. en meter af en del brædder, for de har fået meget vand igennem tiden og er enten rådne eller helt sorte. Så skal der masonit på og selvfølgelig nye kantlister - men i forhold til det forreste ruf, er det småting.

 

6. maj 2009:

Jeg har haft travlt på arbejdet de sidste par uger, men det er dog lykkedes mig at få en del lavet på båden alligevel. Jeg er blevet færdig med at luse sider og agterende på ruffet, men det var nødvendigt at reparere med epoxy hist og her. Det var noget medtaget lige omkring hjørnerne, men det skal nok holde med epoxyen. Jeg har desuden udskiftet nogle stykker træ i agterenden af selve taget, de var simpelthen rådnet væk.

 

Nye lugeskinner tilpasses

Skinnerne til lugen var ikke i særlig god stand, og de var desuden umulige at afmontere uden at ødelægge dem, så jeg måtte lave nye i egetræ. Det var nu ikke så galt, profilerne var nemme at lave på rundsaven. Jeg opdagede desuden at ruffet var 10 mm for lavt i forenden i styrbord side - der var simpelthen slebet 10 mm af brædderne. Hvorfor begriber jeg ikke, men det gjorde at skinnerne ikke flugtede, så det blev jeg nødt til at rette. Jeg skiftede et stykke af brædderne ud, så nu passer det. Det betyder dog at jeg er nødt til at rette lidt på klappen under skydelugen - den passer ikke mere.

 

Jeg har også fået limet masonitten på, ligesom på det forreste ruf, er det limet 5 cm ind i alle kanter med epoxy, resten er limet med Tec 7. Desuden er det klammet med rustfri klammer.

 

14. maj 2009:

Jeg er blevet færdig med lugeskinnerne og er i fuld gang med at tilpasse listen rundt om agterruffet. Det er jo det samme nilreværk som på forruffet, så det er der ikke noget nyt i. Jeg regner med at blive færdig med agterruffet i weekenden.

 

Det næsten færdige agterruf

17. maj 2009:

Så er der ikke meget tilbage, listerne er proppet og slebet, der er monteret håndlister og doradeventil, og jeg har lige monteret de 2 stykker træ som sidder forrest ovenpå ruffet. I morgen skærer jeg propperne af og sliber - så er agterruffet færdigt.

 

 

 

 

 

 

 

De rådne brædder afmonteres Ingen glasfiber på båden længere Så er der fræset ud i styrbord side til lusen Bagbord side er også klar Bagbord side Lusning af agterruf #3 Lusning af agterruf #2 Lusning af agterruf #1 Lusning af agterruf #4 Lusning af agterruf #5 Tilpasning af nye lugeskinner #1 Tilpasning af nye lugeskinner #2 Ny lugeskinne Tilpasning af nye lugeskinner #3 Ny lugestopklods Hjørnet færdigluset og slebet Tilpasning af lister #1 Tilpasning af lister #2 Tilpasning af lister #3 Listerne limes med epoxy #1 Listerne limes med epoxy #2 Listerne limes med epoxy #3 Listerne limes med epoxy #4 Listen er klar Det pynter med et fint rundt hjørne Doradeventilen er monteret Tilpasning af liste på ruftag Tilpasning af liste på ruftag #2 Liste på ruftag skruet, limet og proppet Liste på ruftag set agtenfra
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer