• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Fremstilling af doradebokse

En færdig doradeventil

Der mangler én af toppene til paddehatteventilerne på ruffene, så jeg vil  - i stedet for at købe en ny ventil - montere doradeventiler. Jeg synes at disse ventiler er noget af det allersmukkeste på en ældre båd, og desuden er de meget effektive.

 

Ventilerne har jeg allerede liggende, så jeg skal bare have lavet boksene. Jeg lader de gamle paddehatteventiler sidde, og laver en boks i mahogni så doraden kommer til at sidde lavere end toppen af paddehatteventilen. Man kan købe doradebokse færdige i teaktræ, men jeg synes ikke at de er specielt kønne - meget kantede og for høje.

 

Paddehatteventilerne er 55 mm høje, så det passer med at lime to stykker 25 mm mahogni sammen og slutte af med en rund top i den ene ende. Se billederne.
Ny doradeboks af 3 stykker træ
Her ses de 3 stykker træ

Nu er der kun tilbage at mætte boksene med olie, og så lakere dem.

 

De tre stykker mahogni limes sammen Færdig doradeboks #1 Færdig doradeboks #2 Færdig doradeboks #3 Færdig doradeboks #4 Færdig doradeboks med doradeventil #1 Færdig doradeboks med doradeventil #2 Færdig doradeboks med doradeventil #3 Færdigmonteret dorade Fordigmonteret dorade #2
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer