• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Fugning af dæk, styrehustag samt kanter

Fordækket er fuget

Nu er jeg endelig kommet så langt at jeg kan fuge dækkene og styrehustaget. Jeg har valgt at bruge Simson MSR DC som fugemasse, en lidt dyr løsning, men det skulle være det mest holdbare. Der er tale om en moderne MS Polymer fugemasse, i modsætning til f. eks. Sikaflex, som er polyurethan.

 

Jeg har slået bomuldsnor i fugerne i de gamle dæk, styrehustaget får tape i bunden. Fugerne skal primes med Simson Primer P. Jeg starter med at fuge imellem stavene, kanterne tager jeg i 2. omgang, for der ligger fugen ovenpå nåderne.

 

Og det er nøjagtigt det svineri jeg havde regnet med - det er noget klistret sort stads, som bare er over det hele. Men det skal jo være skidt inden det bliver godt! Jeg bruger en luftfugepistol - ellers er jeg sikker på at jeg ville ende op med en kraftig seneskedehinde-betændelse - men den kræver lige lidt øvelse inden doseringen bliver passende. Jeg har brugt alt for meget fugemasse til fordækket, så jeg må have bestilt noget mere.

 

Bomuldsnor i bunden
Tape i bunden
Fugerne er primet
Fordækket er fuget

 

18. oktober 2009:

Så er jeg færdig med at fuge kanter og dæk, der mangler kun at blive fuget under skandækket.

 

Fordækket fuget og slebet Fordækket fuget og slebet #2 Fordækket fuget og slebet #3 Agterdækket fuget og slebet #1 Agterdækket fuget og slebet #2 Kanter fuget #1 Kanter fuget #2 Kanter fuget #3 Forkanten af styrehuset fuget #1 Forkanten af styrehuset fuget #2 Forkanten af ruffet fuget Agterkanten af agterruffet fuget Styrehustag fuget #1 Styrehustag fuget #2 Styrehustag fuget #3 Styrehustag fuget #4 Styrehustag fuget #5
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer