• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Reparation af lakering og mere lak


Efter en lang vinter, er jeg nu her den 5. marts endelig kommet i gang med forårsklargøringen. Det er ikke blevet til noget som helst her i vinter, meget af tiden har det været for koldt - selv i garagen - og resten af tiden har jeg haft travlt med arbejdet.

 

Men nu har jeg fået kigget hele overbygningen efter, og der er lidt der skal repareres. Under skydevinduerne i styrehuset sidder der en messingskinne, og der hvor den møder træet er det kommet vand under lakken. Jeg opdagede det allerede i sommer, så jeg var forberedt på at det skulle laves. Jeg har kradset fugen ud og rengjort det, så nu skal det bare have noget epoxy.

 

Ud over vinduerne, er der et enkelt sted på skandækket i styrbord side - en prop der ikke har holdt helt tæt, og så på toppen af selve stævntræet. Det er meget billigt sluppet, jeg er ovenud tilfreds med holdbarheden.

 

Jeg skal have bygget 6 lag lak op på de steder der skal repareres, og derefter skal hele overbygningen have 4-5 gange. Jeg har afmonteret næsten alle beslag og vinduer - det er nemmere end at lakere udenom, og mere holdbart.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer