• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Nyt navneskilt

Sidste år måtte jeg på grund af tidsnød nøjes med et navneskilt i folie, men nu skal det laves rigtigt. Jeg har valgt at save bogstaverne ud i 8 mm mahogni i samme skrifttype som her øverst på siden. Til det har jeg købt en billig dekupørsav som, har jeg fundet ud af, er et ganske nyttigt stykke værktøj til mange andre ting også.

 

Bogstaver udskåret og bejdset
Jeg startede med at printe bogstaverne ud på alm. papir, sådan at skriften var outlined. Derefter klæbede jeg papiret fast på træet med en limstift. Og så var det bare at save bogstaverne ud. Jeg har lavet dem med 15 grader smig, sådan at der kommer lidt facon på. Efterfølgende er kanterne blevet slebet, så hakker og ujævnheder blev fjernet.

 

Oprindeligt havde jeg tænkt mig at lægge bladmetal på for at få en messinglignende overflade, men jeg kunne ikke rigtigt få det til at se ordentligt ud, så det blev i stedet guldbronze. Desuden har jeg bejdset træet for at få helt mørke kanter. Bogstaverne får til slut 6 gange Epifanes lak, så det kommer til at stå helt blankt.

 

Dekupørsav - et nyttigt stykke værktøj
Bogstaver med guldbronze
Bogstaver efter 2. gang lak
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer