• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Stormskadet bådtelt


Jeg slap desværre ikke - mit bådtelt er blæst omkuld i stormen. Jeg havde mine bange anelser da jeg så vejrudsigten, og de begyndte at snakke om atmosfæriske bomber og orkan. Men jeg håbede på at vindretningen ville holde sig i syd - sydvest, for så er teltet nemlig i læ. Men sådan gik det ikke.

 

Til at starte med så det ellers lovende ud, det blæste kraftigt fra sydvest med vilde vindstød, men teltet holdt fint, og lige efter kl. 14 så det ud til at begynde at løje af. Så jeg troede at jeg havde klaret skærene, men så lidt før kl. 15 gik det helt amok, og denne gang fra stik vest.   Der var rigtig megen rusk i teltet og det svajede kraftigt, men det betyder normalt ikke noget, og de første 15 min. holdt det fint. Men lige pludseligt kunne jeg se at ét af de midterste spær knækkede, og så var


 det slut. I løbet af  5 min. var teltet totalt kollapset.

 

Jeg fik sikret tagdugen, som blafrede helt vildt, med et tov, men det var også det eneste jeg kunne gøre. Det var livsfarligt at komme for tæt på så længe vinden var så kraftig.

 

Jeg har nu, her dagen efter orkanen, fået stumperne pillet fra hinanden, og heldigvis har båden ikke fået større skader. Der er nogle mindre skrammer, men de er til at reparere. Teltdugen fejler heller ikke noget særligt, der er gået et par svejsninger og et par samlesnore, ellers er den intakt. Men 90% af træet i skelettet er ødelagt, så jeg må i gang med at skære et nyt sæt.


 

Alt i alt er det meget billigt sluppet - med alle de jernkryds i teltskelettet og så megen vind, kunne det have smadret båden ret så kraftigt. Pyha...

 

Bådtelt ver. 2 bliver 40 cm. lavere, og træet lidt kraftigere, ligesom jeg ændrer konstruktionen af gavlene, så de bliver stærkere.

 

Billederne er lidt rystede, det var ikke nemt at tage billeder i den blæst.


Her er nogle billeder af træet til det nye skelet. Som nævnt er det 40 cm lavere end det gamle, og så er det en smule kraftigere. I stedet for at køre lægterne igennem rundsaven, har jeg fræset enderne ned med overfræseren, så det kun er det stykke der går ind i krydset som er tyndere. Desuden har jeg sat et stykke plade på, så de passer bedre ind i de firkantede rør.


Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer