• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Vores plan med båden fremover

Når man køber en båd som Selma III, som jo er rimelig original overalt, forpligter man sig efter min mening til at sørge for at den bliver bevaret i ordentlig stand på en måde som ikke ødelægger det tidstyppiske. Dermed mener jeg ikke at den skal være en museumsgenstand, tværtimod.

 

Det er planen at båden skal restaureres så den er 100% i orden, både funktionelt og kosmetisk. Men den skal samtidig fungere som en ganske normal lystbåd, og derfor skal den tilpasses nutidens behov. Det skal blot ske på en måde så den stadig fremstår som en båd fra 1950'erne.

 

F. eks. vil den blive støjdæmpet, og da den jo er udstyret med en benzinmotor, desuden sikret imod dampeksplosion ved hjælp af motorrumsventilation, magnetventiler og benzindampalarm. Den slags blev der ikke tænkt meget over da den blev bygget. Der vil også blive installeret centralvarme og trykvand.

 

Vi har ikke planer om at udskifte motoren, for det er sandsynligvis den eneste Volvo Penta BB43 i Danmark der stadig er i normal drift, og den klarer opgaven fint, er billig i drift og støjsvag. Den er i det store og hele identisk med motoren i Volvo PV444, og alle reservedele kan fås endnu.

Planer
Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer