• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Vedligehold i årene 2015-2017

Jeg må indrømme at jeg har forsømt at få vedligeholdt siderne her, men årsagerne til det er, at vi har koncentreret os om at sejle i båden, og at der ikke har været de store projekter - næsten kun normal vedligehold som pletlakering og bundsmøring, men et par andre ting er det dog blevet til.


I 2015, hvor vi var på østkysten med båden, fik vi problemer med ujævn tomgang, især efter længere ture, og derfor tog jeg tyren ved hornene og installerede elektronisk tænding. Jeg valgte et produkt som hedder 123Ignition, hvilket er en komplet strømfordeler indeholdende et tændingsmodul specielt til denne motor. Samtidig blev tændkabler og tændspole udskiftet, og resultatet er en motor der går helt stabilt i tomgang, og er meget nem at starte. Det var helt sikkert pengene værd.

Siden vi købte båden, har jeg haft planer om at installere motorvarme i den, og har også haft et splinternyt varmeapparat liggende siden 2006. Men langt om længe fik jeg i vinteren 2016-2017 taget mig sammen til at få det installeret. Det er lavet med to ventiler i styrehuset, 1 i kahytten og 1 i agterkahytten, som alle kan styres individuelt. Jeg har desuden monteret en cirkulationspumpe, så vi kan udnytte motorens varme selv om den ikke kører. Det har været en stor success, vi har brugt det meget den kolde sommer i 2017.


Der har været en del lakskader igennem de sidste år, men nu er det ved at være helt slut. Træet er blevet meget lyst, og det er umuligt at reparere uden der kommer mørke pletter, desuden er der ved at komme krakleringer i lakken. Så der er kun én vej; al lak skal af, og båden kommer derfor ikke i vandet i 2018.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer