• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Renovering 2017 - 2019

I skrivende stund, februar 2018, står båden stadig blot under en presenning, klog af skade, har jeg valgt at vente med at stille teltet op indtil vinterstormene er overstået. De fleste løsdele er afmonteret, jeg mangler kun emblemet og gelænderet i stævnen, og jeg er i gang med at skrabe lak af løsdelene inde i varmen i garagen.


Vi har haft megen glæde ud af båden siden den store renovering, og man må sige at lakken har holdt rigtig godt. I det store hele er den intakt og står pænt på de lodrette flader, men på de vandrette flader er der begyndt at komme revner og være tendens til afskalning. Desuden er træet ved at være så lyst at det ikke ser så pænt ud længere, og det er umuligt at reparere i lakken uden der kommer store farveforskelle. Så vejen er vist, lakken skal af.



Jeg har valgt at gå væk fra den traditionelle lak denne gang, jeg er træt af de evindelige reparationer, ikke så meget på grund af arbejdet, mere på grund af pletterne det efterlader. Så det bliver Coelan denne gang, og det vil samtidig løse et andet evindeligt problem, nemlig utætheder i for- og agterdæk. Jeg har i sejlklubben set eksempler på at Coelan kan løse disse problemer permanent. Jeg er spændt på hvordan det er at arbejde med det, jeg regner med at bruge sprøjte mest muligt denne gang, og planen er at hele overbygningen inklusiv begge ruftag skal have et sammenhængende lag, så der ikke bliver nogen kanter overhovedet - i praksis pakkes det hele ind i et ubrudt lag plast. På ruftagene afsluttes med et indfarvet lag og et lag med antiskrid pulver.


Indvendig skal renoveringen færdiggøres, hvilket vil sige at kabys, toilet og agterkahyt skal have en tur - jeg sprang over der sidste gang. Desuden vil jeg have instrumentbrættet ændret og have ryddet op i strøminstallationen - selv om det har virket upåklageligt siden jeg renoverede det i 2007, er det blevet noget rod, og der er for lidt plads i det skab hvor det er monteret. Så det bliver lavet om. Der er en del andre løse ender og småting som skal fikses, og meningen er at alt skal laves helt færdigt.


Den gamle Volvo motor skal have udskiftet udstødningspakningen som er blevet lidt utæt over den sidste sæson - årsagen er, at den messing møtrik manifolden er spændt fast med er lige på kanten af overspænding, hvilket gør at der ikke er tryk nok på manifolden til at holde pakningen tæt. Derudover er der ingen mekaniske defekter, motoren har kørt absolut upåklageligt - imponerende, den er trods alt 65 år gammel..


Det er også blevet tid til at rense bunden udvendigt. Der er efterhånden ved at være en del maling på, så al bundmaling skal skrabes af og bunden skal gennemgås for dårlige skruer og andre skavanker.


Så alt i alt en masse arbejde, men det er jo en del af det at have en træbåd, og jeg nyder det ærlig talt.

Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer