• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Nyt stillads og en masse slibearbejde


For at kunne arbejde og især sprøjte bekvemt, var det nødvendigt at lave et stillads rundt om hele båden. Jeg købte en stak billige forskallingsbrædder og nogle lægter som alt i alt løb op i ca. kr. 1000. Jeg valgte at skrue vangerne fast på teltstolperne, og understøtte dem med lægter ned på jorden. Det har vist sig at være en god måde at gøre det på, også selv om det hele bevæger sig når teltet arbejder i vinden. Højden er fin, og det har været dejligt ikke at skulle kravle op og ned af stigen.


På grund af den kraftige blegning, skulle der virkelig slibes i bund, og især reparationerne fra renoveringen var bøvlede at slibe i bund. Sapeli mahogni opfører sig ikke ligesom rigtig mahogni. Det bleger kraftigt, men er meget hårdt at slibe i, og blegningen går langt ned i træet. Sjovt nok er træet blevet mørkere under det blegede lag - de steder hvor træet har været beskyttet, er farven som da jeg lavede det, men rundt om er træet blevet en del mørkere. Der skal slibes meget dybt for at få det helt væk.


Den effekt var også til stede på de halvrunde lister rundt om ruffet. Jeg er ikke helt klar over hvilken træsort de er lavet af, plankerne blev købt som Sapeli, men træet ser anderledes ud, og både blegning og mørkning er meget mere udtalt.



Men jeg fik dog slebet det hele ned så det så pænt ud - på billedet her til højre ses forskellen på slebet og ikke-slebet træ. Det tog vel ca. en uges tid at slibe det hele ned.


Jeg var lidt spændt på om dækket, som jo er lavet af Iroko og altid har været ubehandlet, kunne slibes ned så det blev pænt nok til at blive sprøjtet med Coelan, men det var heldigvis ikke noget problem.






Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer