• Velkommen
    • Data & historie
    • Det første møde
    • Hvad er planen
    • Hvem er vi
    • Gæstebog
  • Vedligehold
    • Vinter 2006 - 2007
      • Udvendig
      • Indvendig
      • Motor & drivlinie
    • Restaurering 2007 - 2010
      • Nyt bådtelt
      • Renovering af motor
      • Afmontering & renskrabning
      • Reparation af styrehus
      • Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk
      • Reparation af ruf og fordæk
      • Reparation af skylight
      • Renovering af kahyt
      • Reparation af agterruf
      • Nye doradebokse
      • Nyt styrehustag
      • Oliebehandling og lakering
      • Fugning af dæk, styrehustag samt kanter
      • Nye håndlister
      • Klargøring & montering
      • Søsætning & hjemtur
    • Årene 2010 - 2017
      • Vinter 2010 - 2011
      • 2010: Mere lak
      • 2010: Nyt navneskilt
      • 2010: Renovering af skruetøj
      • Vinter 2011 - 2012
      • 2011: Reparation af lak
      • 2011: Renovering af fenderlister
      • Vinter 2012 - 2013
      • Vinter 2013 - 2014
      • 2013: Stormskadet bådtelt
      • 2013: Opgaver vinter og forår
      • Årene 2015 - 2017
    • Renovering 2017-2019
      • I tørvejr, af med lakken
      • Stillads og slibning
      • Reparationer på overbygningen
      • Påføring af Coelan
    • Vinter 2019 - 2020
      • Første års erfaring med Coelan
    • Tips & erfaringer
      • Lakering
  • Billedalbum
    • Billeder 2006-2007
    • Billeder 2010
    • Billeder 2011
    • Billeder 2012
    • Billeder 2013
    • Billeder 2014
    • Billeder 2015
    • Billeder 2016
    • Billeder 2017
    • Billeder 2019
  • I gamle dage
    • Fra værftet
    • Mest fra 50’erne
Select english language

Reparationer på overbygningen


Da det jo ikke er så længe siden at båden fik en gennemgribende renovering, er der kun nogle få deciderede reparationer. Der var en del løse propper i dækket, og så var der råd i en enkelt dæksplanke og også bjælken nedenunder lige bag ved den forreste luge.


Jeg fik ikke taget nogen billeder af reparationen, men det var en lille ting at lave, planken er kun ca. 40 cm lang, og da jeg havde gemt nogle stykker fra det gamle styrhustag, var det blot at skære en ny, og skrue den på. Bjælken nedenunder fik en lus limet i med epoxy.




Desuden var der slået et stykke af den inderste kant i den forreste luge, det fik jeg også luset.


Dæksfugerne havde det ikke så godt, så jeg valgte at fuge hele agterdækket om sammen med 4-5 fuger i fordækket. Resten blev fuget efter i revnerne. Jeg kunne have valgt at fylde revnerne med Coelan, men jeg tænkte at det nok var nemmere at bruge fugemasse (hvilket jeg, efter at have arbejdet med Coelan, nu er 100% sikker på)


Alt i alt var det hele i meget fin stand, stort set alt hvad jeg lavede ved sidste renovering har holdt rigtig fint.


Jeg har været træt af vinduerne lige siden jeg renoverede sidste gang. Båden havde oprindeligt rektangulære vinduer som var monteret fra indersiden, men de er på et tidspunkt blevet ændret til ovale vinduer, som er noget smallere end de gamle. Derfor har vinduesrammerne været synlige fra indersiden, og i det hele taget har hele vinduesarrangementet set mindre pænt ud. Så jeg var simpelthen nødt til at finde en pænere løsning inden jeg sprøjtede Coelan for en mindre formue på.


Løsningen blev at tilpasse en træramme til de rustfri rammer, så vindueslysningen kom til at passe, og så limfugen udvendigt blev dækket af stålrammen. Det var et større stykke arbejde, for jeg var nødt til at stemme en del af det ud med håndkraft - der var ikke plads til fræseren, især ikke i agterkahytten. Rammerne blev lavet i to dele og limet i med epoxy fra begge sider. Jeg synes resultatet blev ganske fint, usynligt udvendigt men rimelig pænt indvendigt. 


Motorbåden Selma III
Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer